Co warto wiedzieć o CEIDG!?
Ważne informacje dodatkowe
Rejestracja w CEIDG jest wolna od opłat. Wszelkie informacje
zachęcające Państwa do dokonania wpłaty związanej z rejestracją
działalności gospodarczej osoby fizycznej w Polsce są nielegalne.
Przedsiębiorca może podjąć działalność gospodarczą w dniu złożenia
wniosku o wpis. Wpis jest dokonywany nie później, niż następnego dnia
roboczego po dniu wpływu do CEIDG poprawnego wniosku. Zaświadczeniem o
wpisie w CEIDG jest wydruk ze strony internetowej CEIDG.
Organy administracji publicznej nie mogą domagać się od
przedsiębiorców okazywania, przekazywania lub załączania do wniosków
zaświadczeń o wpisie w CEIDG. Numerem identyfikacyjnym przedsiębiorcy w
CEIDG jest numer identyfikacji podatkowej (NIP).
W momencie założenia jednoosobowej
działalności gospodarczej prywatny numer NIP osoby fizycznej staje się
numerem firmy. Jeżeli przedsiębiorca nie pamięta swojego NIP, to
powinien złożyć w Urzędzie Skarbowym formularz NIP-5/W w celu otrzymania zaświadczenia o nadaniu NIP.
Wraz z wnioskiem o wpis do CEIDG składa się oświadczenie o braku
orzeczonych - wobec osoby, której wpis dotyczy - zakazów, pod rygorem
odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
Przedsiębiorca ma prawo we wniosku o wpis do CEIDG określić
późniejszy dzień podjęcia działalności gospodarczej niż dzień złożenia
wniosku. Przedsiębiorca może zawiesić wykonywanie działalności
gospodarczej na okres od 30 dni do 24 miesięcy. Jeżeli przedsiębiorca
nie wznowi działalności przed upływem okresu 24 miesięcy, wpis zostanie
wykreślony z urzędu. Przedsiębiorca może wznowić działalność przed
upływem 30 dni od jej zwieszenia. (28 lub 29 w lutym). Z punktu widzenia
formalnoprawnego w takim przypadku nie nastąpią skutki prawne
(podatkowe, ubezpieczeniowe) wynikające z faktu zawieszenia.
Przedsiębiorca jest zobowiązany złożyć wniosek o zmianę wpisu w
terminie najpóźniej 7 dni od dnia zmiany danych oraz wniosek o
wykreślenie wpisu w terminie 7 dniu od dnia trwałego zaprzestania
wykonywania działalności gospodarczej.
Przedsiębiorca wykonujący działalność gospodarczą jako wspólnik w
więcej niż jednej spółce cywilnej może zawiesić wykonywanie działalności
gospodarczej w jednej lub kilku takich spółkach. Przedsiębiorca
wykonujący działalność gospodarczą w różnych formach prawnych może
zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej w jednej z tych form.
W terminie 7 dni od rozpoczęcia działalności gospodarczej
przedsiębiorca musi dokonać w jednostce ZUS zgłoszenia do odpowiednich
ubezpieczeń. Jeżeli prowadzenie działalności jest jedynym tytułem do
ubezpieczeń przedsiębiorcy, składa on formularz ZUS ZUA. Natomiast jeśli
osoba ta posiada inny tytuł do ubezpieczeń społecznych, powinna ona
samodzielnie ustalić rodzaj swoich ubezpieczeń do których dokonuje
zgłoszenia. W razie wątpliwości pomocy w tym zakresie udzielają
jednostki ZUS. Ponadto w przypadku obowiązku rozliczania składek za inne
osoby, należy dokonać ich zgłoszenia do odpowiednich ubezpieczeń w
terminie 7 dni od daty powstania tego obowiązku.
Gdy przedsiębiorca staje się płatnikiem podatku VAT to najpóźniej w
dniu poprzedzającym dzień rozpoczęcia sprzedaży towarów lub świadczenia
usług objętych VAT w Urzędzie Skarbowym właściwym w sprawach VAT
składamy druk zgłoszeniowy VAT-R . Opłata za rejestrację wynosi 170 zł.
Urząd potwierdza zgłoszenie, wydając w tej sprawie decyzję
administracyjną (VAT-5).
Przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą rozliczają się z
tego tytułu z należnych podatków. Ważne jest aby rozliczeń takich
dokonywać we właściwym urzędzie skarbowym, gdyż nie zawsze jest on taki
sam w zakresie podatku PIT, CIT i VAT. Podatek (PIT) jest rozliczany z
urzędem skarbowym według miejsca zamieszkania podatnika. W przydatku
podmiotów rozliczających się z tytułu podatku dochodowego od osób
prawnych (CIT) - urzędem skarbowym w którym należy rozliczać ten podatek
jest urząd właściwy ze względu na siedzibę spółki. Podstawowym
kryterium ustalania właściwości miejscowej urzędu skarbowego w sprawie
podatku od towarów i usług (VAT) jest miejsce wykonywania czynności,
które podlegają opodatkowaniu tym podatkiem, a więc miejsce wykonywania
działalności gospodarczej.
Jeżeli przedsiębiorca prowadził już działalność na pewno ma nadany numer REGON. Numer REGON można sprawdzić na stronie http://www.stat.gov.pl/regon/.
Urzędy statystyczne wydają na żądanie wpisanych do rejestru osób
fizycznych prowadzących działalność gospodarczą zaświadczenia o nadanym
im i ich jednostkom lokalnym numerze identyfikacyjnym, nie później niż w
terminie 7 dni roboczych od dnia otrzymania żądania.
Nie ma obowiązku przedkładania w kontaktach z organami administracji
publicznej zaświadczeń o nadaniu numeru NIP i REGON w sytuacji, gdy
odpowiednie numery znalazły się we wniosku, w innych przypadkach
zamieniono zaświadczenie na oświadczenie.
Ustawa o swobodzie działalności
gospodarczej określa obowiązek używania firmowego konta w przypadku
transakcji, których wartość przekracza 15 000 euro - bez względu na
liczbę płatności. Po założeniu firmowego konta bankowego należy
poinformować o tym fakcie Urząd Skarbowy za pomocą wysłania formularza
aktualizacyjnego CEIDG-1. Z wyłączeniem tej sytuacji przedsiębiorca może
korzystać z rachunku osobistego lub rachunku w SKOK.
Gdy przedsiębiorca zamierza zatrudnić pracowników, należy poinformować Państwową Inspekcję Pracy www.pip.gov.pl oraz Sanepid www.gis.gov.pl.
Najczęściej zadawane pytania:
Gdzie będą znajdować się dane przedsiębiorców? Od
dnia 1 lipca 2011 dane przedsiębiorców (osób fizycznych) rejestrowane
są w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej
(CEIDG) którą prowadzi Minister Gospodarki przez portal www.ceidg.gov.pl
. Dane dotyczące przedsiębiorców zarejestrowanych przed 1 lipca 2011 r.
przenoszone są z gminnych ewidencji działalności gospodarczej do
systemu CEIDG do dnia 31 grudnia 2011 r. W związku z tym przedsiębiorcy,
których dane nie zostały jeszcze wpisane do systemu CEIDG podlegają
nadal ewidencji prowadzonej przez Urzędy Gmin i podlegają częściowo
procedurom na starych zasadach.
W jakiej formie będą zaświadczenia o dokonaniu wpisu do ewidencji i jak je wydrukować? Jak
udokumentować aktualność wpisu - w przypadku gdy nie były wykonywane
żadne zmiany a konieczne jest posiadanie aktualnego zaświadczenia? Zaświadczeniem o wpisie w CEIDG jest wydruk ze strony internetowej CEIDG. Należy wejść na stronę www.ceidg.gov.pl , przejść do Wyszukiwarki przedsiębiorców
- odszukać wpis po Nazwie, nr NIP lub REGON - otworzyć wpis i wybrać
opcję Drukuj / Pobierz PDF. Na wydruku umieszczony jest również kod
kreskowy, który można odczytać telefonem komórkowym z aplikacją do
czytania kodów i obejrzeć aktualny wpis. Nowe zaświadczenie można
samodzielnie pobrać w każdej chwili.
Dlaczego wpis do CEIDG jest niewidoczny? Co
do zasady, wpis jest dokonywany nie później, niż następnego dnia
roboczego po dniu wpływu do CEIDG poprawnego wniosku. W bardziej
złożonych przypadkach Minister Gospodarki ma 3 dni na weryfikację i
ujawnienie wpisu. Minister Finansów ma również 3 dni na nadanie numeru
NIP jeśli ktoś nie posiada takowego.
Dlaczego status wpisu jest nieaktywny? Kiedy mój wpis ukaże się z CEIDG? Oznacza
to, że przedsiębiorca wybrał przyszłą datę rozpoczęcia działalności
gospodarczej. Oczywiście do czasu rozpoczęcia działalności w
zadeklarowanym terminie może również dokonywać zmian we wpisie.
Jak szukać informacji o przedsiębiorcach (osobach fizycznych prowadzących działalność) w Polsce od 1 lipca 2011? Należy wejść na stronę www.ceidg.gov.pl , przejść do Wyszukiwarki przedsiębiorców
- odszukać wpis po Nazwie, nr NIP lub REGON. Jeżeli jest to
przedsiębiorca, który zarejestrował się przed 1 lipca 2011 r., a jego
dane nie zostały jeszcze przeniesione przez Gminę do CEIDG to należy
odszukać podmiot na stronie http://www.stat.gov.pl/regon/ po nr NIP lub REGON.
Sprawa pełnomocnictw - na jakich zasadach w okresie przejściowym? Dane
pełnomocnika oraz zakres pełnomocnictwa będzie można wpisać do CEIDG od
1 stycznia 2012. Do CEIDG można wpisać tylko pełnomocników już
ustanowionych zgodnie z odrębnymi przepisami (np. Kodeks cywilny, Kodeks
postępowania administracyjnego i inne) oraz w formie przewidzianej tymi
przepisami. Samo wskazanie pełnomocnika w CEIDG nie jest równoznaczne z
jego ustanowieniem. W związku z powyższym nie istnieje okres
przejściowy dla tego zagadnienia. Pełnomocnictwo wymaga stosownej formy
pisemnej którą może okazać się pełnomocnik.
W stosunku do
pełnomocnictwa źródłem umocowania jest jednostronne oświadczenie woli
reprezentowanego zwanego mocodawcą. Natomiast przedstawiciela określa
się w tym stosunku prawnym mianem pełnomocnika. Oznacza to, że do tego,
aby powstał prawny stosunek pełnomocnictwa, wystarczy, że mocodawca
złoży oświadczenie woli osobie, która będzie go reprezentować. Dla wielu
czynności prawnych wystarczy, że mocodawca udzieli pełnomocnictwa
ustnie, natomiast są też sytuacje, kiedy do tego aby pełnomocnictwo było
ważne wymagana jest specjalna forma- np. pisemna, czy też w formie aktu
notarialnego. Dobrze jednak w każdym przypadku, nawet gdy wystarcza wg
przepisów prawa forma ustna, mieć też pełnomocnictwo na piśmie. W ten
sposób można łatwo udowodnić osobom, z którymi dokonuje się czynności
prawnych w imieniu mocodawcy, że jest się do nich uprawnionym.
Pełnomocnik musi mieć zdolność do czynności prawnych.
REGON - ile się oczekuje i jak się dowiadujemy o jego nadaniu? Zazwyczaj
nr REGON nadawany jest przez GUS następnego dnia roboczego. W bardziej
złożonych przypadkach GUS ma 7 dni na nadanie nr REGON. Po nadaniu przez
GUS, numer REGON jest wpisywany automatycznie w CEIDG. Jeżeli nr REGON
jest nadany od razu to informację o nim otrzymujemy w powiadomieniu
mailowym, w przeciwnym wypadku nadanie nr REGON możemy sprawdzić na
stornie www.ceidg.gov.pl , przejść do Wyszukiwarki przedsiębiorców - odszukać swój wpis po Nazwie lub numerze NIP.
Jak obsługiwane są wnioski przygotowane z dostępu anonimowego? W
przypadku złożenia wniosku anonimowego (bez zakładania konta i bez
logowania do CEIDG) przedsiębiorca ma 7 dni, aby udać się do dowolnego
Urzędu Gminy i tam zweryfikować tożsamość i potwierdzić wniosek. Po
weryfikacji urzędnik podpisuje wniosek i wydaje przedsiębiorcy
zaświadczenie przyjęcia wniosku. Pozostała część obsługi nie zmienia
się.
Co zrobić jeśli zmieniam nazwę firmy lub rozpoczynam inną
działalność? Czy po dwóch latach zawieszenia działalności muszę znów
wpisywać się do CEIDG? Jeżeli zmieniasz zakres prowadzonej
działalności to wystarczy złożyć wniosek CEIDG-1 z zaznaczonym zakresem
zmiany (wstawić krzyżyk w kwadrat przed nazwą zmienianego pola), w tym
przypadku jest to pierwszy w kolejności nr PKD tzw. Przeważający rodzaj
działalności gospodarczej oraz pole Firma przedsiębiorcy (ewentualnie
Nazwa skrócona). Jeżeli zakończyłeś działalność gospodarczą lub
została ona wykreślona z urzędu po 24 miesiącach zawieszenia to musisz
ponownie złożyć wniosek CEIDG-1 o rejestrację działalności gospodarczej.
Jeżeli posiadasz konto w CEIDG to system podpowie ci dane. Pamiętaj, że
REGON i NIP dla osoby fizycznej jest nadawany raz w życiu.
Dnia
13-07-2011 przedsiębiorca zarejestrował działalność z datą rozpoczęcia
18-07-2011. Dnia 20-07-2011 złożył wniosek na zmianę m.in. daty
rozpoczęcia na 02-10-2011. System odmówił przyjęcia takiego wniosku
ponieważ "wniosek jest już aktywny i nie można zmienić daty
rozpoczęcia". Co w takim przypadku robić? Jeżeli
przedsiębiorca rozpoczął już prowadzenie działalności gospodarczej to
nie może rozpocząć jej po raz drugi. Umożliwienie daty rozpoczęcia
działalności gospodarczej po tym dniu oznacza określone dla
przedsiębiorcy konsekwencje w US i ZUS. Zmianę daty rozpoczęcia
działalności gospodarczej można dokonać przed ww. dniem. Wniosek o
zmianę daty powinien być złożony w tym przypadku przed dniem 18 lipca
2011 r. Oczywiście przedsiębiorca może zawiesić działalność na minimum
30 dni lub większą określoną przez niego liczbę dni.
Co stanie się z wnioskiem w którym wpisane zostało niepoprawnie nazwisko? Niezależnie
od tego czy wniosek składa przedsiębiorca czy gmina, wniosek taki
zostanie odrzucony podczas weryfikacji tożsamości w bazie PESEL. Wniosek
poprawny należy złożyć ponownie, nie jest możliwe skorygowanie wniosku
bądź sprostowanie wpisu, ponieważ wpis z niepoprawnym nazwiskiem nie
może być dokonany.
Co zrobić gdy mój wniosek CEIDG-1 nie dotarł jeszcze do ZUS? Jeżeli
we wniosku CEIDG-1 wskazałeś inny dokument niż dowód osobisty lub
paszport (wniosek taki nie jest automatycznie rozpoznawany przez ZUS)
lub chcesz z innych przyczyn przyspieszyć przetwarzanie wniosku w ZUS,
należy udać się do oddziału ZUS z potwierdzoną kopią przyjęcia wniosku
CEIDG-1 przez gminę. Na jego podstawie załatwisz wszystkie niezbędne
formalności w ZUS.
|